
Innovatiewerkplaats Healthy Workplace
Healthy workweek kaartenpakket
De opdracht
In opdracht van Innovatiewerkplaats Healthy Workplace heb ik samen met een projectteam dat vanuit school was samengesteld gezocht naar een oplossing voor het groeiende probleem van mentale en fysieke klachten op de werkvloer. Door middel van onderzoek en co-creatie hebben we een tool ontwikkeld die werkgevers en werknemers bewust maakt van het belang van een gezonde werkplek en de meerwaarde van Healthy Workplace benadrukt. Hiermee kunnen organisaties in Noord-Nederland gestimuleerd worden om gezond gedrag en gezonde werkomgevingen te bevorderen.
Ons project resulteerde in het prototype van de Healthy Workweek. Deze week richt zich op het informeren en activeren van werknemers door middel van storytelling en activiteiten, waarbij de werkplek wordt omgetoverd tot een ideale werkomgeving. De week is opgebouwd rond drie pijlers: mentale, fysieke en sociale gezondheid.
De uitvoering van de Healthy Workweek wordt ondersteund door een kaartenpakket. Elke kaart bevat een workshop of activiteit, waarmee bedrijven samen met Healthy Workplace een flexibel programma kunnen samenstellen dat volledig is afgestemd op de behoeften van de organisatie.
Datum:
Oktober 2022
Producten:
Kaartenpakket
Illustraties door Stella Huisman en Vincent Zieck
Samenwerking:
Voor de kaarten was het belangrijk om een balans te vinden tussen eenvoud en duidelijkheid, zodat het nut en doel van de workshops direct helder zijn. De opdrachtgever wilde graag dat er zelfgemaakte illustraties in het concept werden verwerkt en dat de huisstijl van Healthy Workplace werd behouden.
Ik heb gekozen voor een kleurrijke voorkant met ronde vormen die vriendelijke en plezierige uitstraling geven, passend bij het doel van de Healthy Workweek: meer plezier op de werkvloer. Daarnaast heb ik een uitlegkaart ontworpen die een overzicht biedt van de drie pijlers van de Healthy Workweek. Hierdoor is het kaartenpakket eenvoudig te begrijpen en toegankelijk voor iedereen.
De kaarten
De inhoud van de kaarten is opgedeeld in drie onderdelen: Waarom, Hoe en In de praktijk.
• Waarom? Hier wordt uitgelegd welk probleem de activiteit aanpakt of vermindert en waarom het belangrijk is om deze op de werkvloer uit te voeren.
• Hoe? Dit onderdeel geeft een beknopte uitleg van hoe de activiteit uitgevoerd moet worden en wat deze precies inhoudt.
• In de praktijk biedt een korte samenvatting van de belangrijkste voordelen en positieve aspecten van de activiteit.
Deze structuur zorgt ervoor dat de informatie helder en direct toepasbaar is.
Omdat de huisstijl van Healthy Workplace leidend moest zijn, had ik een beperkt kleurenpalet om mee te werken. Na onderzoek naar kleurentheorie bleek dit palet erg goed aan te sluiten bij de drie steunpilaren van ons concept.
• Turkoois straalt rust en kalmte uit, kan voor innerlijke rust zorgen en kan geassocieerd worden met vitalisatie
• Oranje staat voor energie, enthousiasme en succes en.
• Paars symboliseert kracht en ambitie, wat perfect past bij het stimuleren van een positieve werkomgeving.
Deze kleuren versterken de kernboodschap van de Healthy Workweek en dragen bij aan een visueel aantrekkelijk en betekenisvol uiterlijk van de kaarten.