Nature of Beezz

Merkontwikkeling buiten de gebaande paden

De opdracht

Ontwikkel een merk voor iets dat normaal geen merk heeft. Zo luidde de opdracht voor dit project, er was veel creativiteit voor nodig, maar dit is nou juist waarom het een van mijn favoriete opdrachten vanuit de opleiding is geweest. Out of the box denken en een grote interesse in merkdesign hebben mij gebracht tot een merk voor de bij: een klein, onmisbaar wezen dat vaak over het hoofd wordt gezien. Het resultaat is een merk dat de waarde van de bij benadrukt, zodat wij zijn rol in onze wereld nooit meer onderschatten.

Juni 2023

Datum:

Producten:

Merkstrategie, Merkidentiteit & Brandbook

Download boek:

In mijn brandbook “Nature of Beezz” heb ik gekozen voor een vriendelijke, vrolijke en uitnodigende stijl die aansluit bij de natuur. Dit sluit aan bij de missie van het merk: het vergroten van bewustzijn over de impact die mensen op bijen hebben en het bevorderen van een duurzamere omgang met hen. Ik wilde met het merk laten laten zien dat bijen als vrienden zijn, die essentieel zijn voor de mens en de biodiversiteit in plaats van als een bedreiging.

De merkstijl brengt deze visie tot leven met kleuren die warmte en natuur uitstralen. Zo is geel prominent aanwezig, een kleur die niet alleen de associatie met bijen oproept, maar ook vriendelijkheid en optimisme uitstraalt. Daarnaast vind je bruine accenten terug, als symbool voor de aarde en groen, de kleur van duurzaamheid en het leven in de natuur. Zelfs de vleugels van de bijen zijn groen, als subtiele herinnering aan het duurzame karakter van het merk. Door vriendelijkheid en duurzaamheid als kernwaarden te benadrukken, wilde ik een merk opzetten dat de perceptie van bijen positief zou kunnen veranderen en mensen inspireren om bijen te zien als bondgenoten, niet als vijanden.

Het logo

Voor het logo heb ik gekozen voor het lettertype Hey Eloise vanwege de vloeiende, natuurlijke lijnen die doen denken aan organische vormen in de natuur. De speelse en ronde vormen van dit lettertype geven het een vriendelijke en toegankelijke uitstraling, wat goed aansluit bij de merkwaarden. Om het logo unieker te maken, heb ik illustraties toegevoegd die in de kleuren van de huisstijl zijn en aansluiten bij de merkidentiteit.

Voor het brandbook heb ik een set illustraties ontworpen die voor het merk gebruikt kunnen worden. De keuze om alleen illustraties te gebruiken was bewust, ze geven het merk een vriendelijke en toegankelijke uitstraling, iets wat bij Nature of Beezz goed past. In tegenstelling tot foto’s brengen illustraties een luchtige sfeer over, waardoor de boodschap zachter en minder confronterend overkomt.

De illustraties verbeelden twee werelden: één waarin bijen gezond en zorgeloos rondvliegen en één waarin bijen bijna uitgestorven zijn. Dit contrast helpt om op een subtiele manier de ernst van de situatie over te brengen. Een voorbeeld hiervan is een bij met een gasmasker – een speels maar opvallend beeld dat toch een serieuze boodschap meegeeft. Met deze stijlkeuzes hoopte ik mensen op een toegankelijke manier aan het denken te zetten over het belang van bijen.

De illustraties

Touchpoints

Daarnaast heb ik een aantal touchpoints ontworpen, momenten waarop het publiek in contact komt met het merk. Deze ontwerpen laten meteen zien hoe het merk zich zou kunnen presenteren. Hier zie je bijvoorbeeld een Instagram-carrousel met feitjes om bewustwording te vergroten en een bijenhotel dat mensen in hun tuin kunnen plaatsen.

Ook is er een brochure die mensen kunnen ontvangen wanneer ze zich aansluiten bij het merk en een poster die het contrast laat zien: een wereld zonder bijen zou er een stuk grauwer uitzien.

Volgende
Volgende

Taxi Groningen - Huisstijl en webdesign